søndag 27. februar 2011

Tips og triks om lange sykkelturer

Vi får mange spørsmål om mangt og meget som omhandler friluftsliv. Vi tenkte derfor å samle opp noen ofte stilte spørsmål, eller frequently asked questions (faq) som det heter viss man skal være litt kul, og svare på dem på vår eminente hjemmeside. Har du andre spørsmål, kommentarer, andre tips eller bare vil slå av en prat, så må du gjerne kontakte oss, legge igjen en kommentar her eller sende spørsmålet på twitter: @tur_og_tull.

Sykling i Lofoten

Her er link noen ofte stilte spørsmål og våre svar om å dra på sykkeltur. 


Vi har dessuten inkludert svarene våre på de tre første spørsmålene her:



Sykkelvesker eller sykkeltilhenger?

Vi har vært på en del sykkelturer hvor vi har brukt sykkelvesker - det fungerer utmerket. Vi har aldri hatt mer enn to vesker, og har pakket telt, liggeunderlag og sovepose (i vanntett pakksekk) oppå. Det blir mye belastning på bakhjulet, og særlig Anders har hatt litt problemer med at eikene knekker og slikt (men han er ganske tung). Vi har skrevet litt om en sykkeltur fra Nordkapp til Skjeberg med sykkelvesker her: Litt kort fortalt fra en litt lang sykkeltur


Sykkelferie i Norge

Da vi dro på sykkeltur til Western Australia, sommeren 2009 brukte vi sykkeltilhengere. Der var det lange strekninger hvor vi ikke fikk tak i vann og derfor kjøpte vi sykkelhengere (for å få plass til alt vannet): BOB Yak. Vi var veldig fornøyde med tilhengerne og på mange måter var det lettere å sykle med henger enn med vesker, men det skal sies at Australia er litt flatere enn Norge - og vi har ikke prøvd hengerne i Norge enda (men det har vi tenkt å gjøre noe med).


Sykkelferie i Western Australia - langt mellom mulighetene for å få tak i vann

Vi har skrevet en liten test av hengerne og vi skrev også en blogg underveis: SYKKEL, SAND og SOL

Det går også an å sykle med sekk, men det er overhodet ikke å anbefale på lengre turer!

Irland rundt på sykkel


Konklusjon: - siden vi nå har hengere vil vi nok foretrekke å sykle på tur med dem (og vi brukte dem da vi syklet Skottland på tvers, Irland rundt og Isle of Man rundt sommeren 2010), men det er på ingen måte et "must" - og i Norge er det jo ikke nødvendig å pakke med seg så mye (vann, mat...) at henger er nødvendig. Vi synes vesker fungerer mer enn godt nok, dersom de er vanntette, vel og merke. De sykkelveskene vi har vært mest fornøyd med er fra Ortlieb. De andre vi har hatt har ikke vært vanntette og de har blitt utslitt og hullete nesten med en gang.

Sykkelferie i Skottland

 

Hvor lange dagsetapper sykler dere?

Hva som er en lang dagsetappe avhenger veldig av terreng, vær, oppakning, hva man spiser/drikker, sykkelform og hvor mange dager man har tenkt å sykle i strekk og er derfor vanskelig å svare på, men vi skal gjøre et forsøk på å beskrive noen dagsetapper.

Regn og vind på sykkelferie i Norge

  • 5 mil/dag: Dette er en dagsetappe som er overkommelig for de aller, aller fleste. Det er også en meget overkommelig dagsetappe i dårlig vær, kupert terreng og med mye oppakning, selv for dem som ikke har prikket inn toppformen før man legger i vei.
  • 10 mil/dag: En grei distanse som er gjennomførbar mange dager i strekk selv om det er litt dårlig vær, litt mange bakker eller man har litt mye oppakning. Blir det mange dager i strekk med litt tung sykling kan det være lurt å tenke på å spise nok.
  • 15 mil/dag: 15 mil på en dag er ikke noe problem under gode/lette sykkelforhold. Det er også helt klart gjennomførbart i motvind og oppoverbakker, men dersom planen er å sykle mange dager i strekk kan man fort gå litt tom etter et par-tre tunge 15 mils økter.
  • 20 mil/dag: Alt går, og det er mange som har 20 mils dagsetapper som sykler både jorda rundt og andre plasser (eller i alle fall rundt omkring på jorda), men de leser ikke på våre tips og triks for å finne ut hvor lange dagsetapper de bør planlegge å gjøre på neste sykkeltur. Siden vi nå har utelukket de aller sprekeste blant oss, tror jeg det blir rett å si at dette er tungt og litt i lengste laget for en etappe med oppakning, men på ingen måte noe man ikke bør prøve seg på dersom man har lyst! Men kanskje man kan legge inn en hviledag etter en 20 mils dag. Det er egentlig overraskende stor forskjell på 15 og 20 mil…
Hviledager: Vi har funnet ut at vi skal holde hviledagen hellig på lange sykkelturer. En hviledag i uka er godt både for kropp og hode.

Våre dagsetapper: Vi pleier å regne 10 mil per dag i snitt når vi planlegger sykkelturer. Da har vi tatt høyde for hviledager, tunge dager og late dager. Dvs at vi stort sett sykler noe lengre enn 10 mil, men at vi legger inn hviledager og noen kortere dager dersom syklinga går trått.
Om å sykle 20 mil: Fosen rundt på to dager

Sykling uten oppakning i Australia



Må man være i god form?

- alt er selvfølgelig lettere om man har trent litt på forhånd. Skal man derimot være på sykkeltur lenge, blir man jo i god form helt automatisk etter hvert!


Trening

Er man ute etter en kosetur og legger opp til 5 mil om dagen, er det ikke nødvendig å prikke inn toppformen før man legger i vei. Satser man på 15 mil om dagen, bør man ha sykkelformen delvis inne før start (om man da ikke har tid til å ta en rolig start og ha korte etapper den første tiden). 10 mil om dagen krever normalt god form, men det er ikke nødvendig med spesifikk sykkelform. Birgit har f.eks lagt ut på alle våre lange sykkelturer (og padleturer for den sakens skyld) med mye judotrening og bortimot ingen sykkeltrening i kroppen før avreise.







God sykkeltur!!

Syklister på Nordkapp






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar eller hilsen til oss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...